10 fouten bij het schrijven van een commerciële tekst

schrijven van een commerciële tekst copywriter zaanstad

Het schrijven van een commerciële tekst kan lastig zijn. Je wilt niet te opdringerig overkomen, omdat dat afschrikt, maar je wilt ook niet te afwachtend schrijven omdat je lezers dan geen actie zullen ondernemen. Daarom wil ik hier graag tien fouten met je delen. Doe deze onderstaande 10 dingen dus vooral NIET en je komt al in de buurt van een scherpe, doeltreffende en aantrekkelijke commerciële tekst. Oké, go.

  1. Niet specifiek genoeg zijn waarom jij beter bent dan al je concurrenten en dit niet bewijzen
    Wees heel duidelijk waarom jij beter bent dan je concurrenten en hoe jij het probleem van je lezer kan oplossen. En vergeet dit niet te bewijzen met voorbeelden.
  2. Niet schrijven hoe je koper praat
    Maak gebruik van korte en sterke zinnen om zo de aandacht van je lezer vast te houden.
  3. Praten tegen de massa in plaats van tegen één persoon
    Iedereen wil zich een individu voelen. We zijn allemaal, althans volgens onszelf, unieke wezens en willen zo ook aangesproken worden. Daarom is het belangrijk dat je intiem bent in je tekst. Praat tegen één iemand en help hem of haar met zijn of haar probleem.
  4. Niet denken aan wat je klant denkt
  5. Denken dat je lieve moeder je lezer is
    Zeker op het internet zal je lezer eerder je artikel snel scannen in plaats van alles precies vanaf het begin tot het einde aandacht lezen. Wat ik zei: je lezer is niet je moeder. Althans, vaak niet. Hopelijk. Zorg dus voor een goede titel en zet het belangrijkste in het begin.
  6. Je lezer niet de pijn laten voelen
    Beschrijf het probleem van je lezer en laat ze hun eigen pijn nog even extra voelen. Wat moeten ze nu missen? Of hoe zou hun leven zoveel makkelijker kunnen zijn? En dan kom jij met het antwoord/oplossing voor hun probleem en zullen je lezers iets hebben van: “Ah, lekker dit”.
  7. Focussen op de kenmerken in plaats van op de voordelen
    Verkoop je bijvoorbeeld computersoftware, focus je dan op de voordelen die je klant zal verkrijgen als ze jouw product/dienst kopen. Zeg dus iets in de trant van: “Door onze software zal je je werk in veel minder tijd afkrijgen” in plaats van dat je zegt: “Onze software combineert deze twee eigenschappen.” In het laatste geval zal je lezer dan namelijk zelf nog de link moeten leggen tussen jouw product en wat het hen oplevert. En dat wil je niet.
  8. Niet meten, testen en verbeteren
    Meten is weten, zeggen ze wel eens. En dat blijkt niet zomaar te zijn. Het is belangrijk dat je uittest of wat jij doet daadwerkelijk het gewenste effect heeft. Dus niet iets proberen en kijken of het werkt. Nee. Je probeert iets, bekijkt de resultaten en analyseert of het meer conversies heeft opgeleverd. Of niet. En dit blijf je doen.
  9. Het niet gebruiken van psychologische factoren
    Factoren die van psychologische invloed zijn, moet je altijd gebruiken in je commerciële teksten. Soms kan dit wat clichématig op je overkomen, maar ze blijken te werken. Dus waarom zou je ze dan niet gebruiken?  Voorbeelden hiervan zijn een gevoel van schaarste creëren (zowel in tijd als prijs), autoriteit uitstralen (jij hebt er verstand van), sociaal bewijs geven (testimonials, hoeveel mensen hebben al gebruik gemaakt van je product/dienst etc.) of een vergelijking trekken (beginnen met een hogere prijs dan je uiteindelijke prijs).
  10. Niet sterk en agressief genoeg afsluiten
    Wat wil je uiteindelijk van je lezer? Dat hij/zij iets van je koopt, dat ie zich inschrijft voor je nieuwsbrief of dat hij of zij reageert op je artikel? Je kan verschillende doelen hebben, maar wees altijd duidelijk wat je precies verlangt en eindig hier dan mee.

Wie ben ik?

Onder de naam Orlando Ruiz de Fez Media ben ik tekstschrijver.

Denk je dat we iets voor elkaar kunnen betekenen op tekstschrijfgebied? Neem dan even contact op via de gegevens hieronder en misschien drinken we binnenkort wel een glas chocomelk of een fluitje koffie om de mogelijkheden met elkaar te bespreken.

Bekijk hier mijn website om te zien wat ik zoal voor je kan betekenen en waarom je dat aan mij zou moeten toevertrouwen.

www.orlandoruizdefezmedia.nl

Af en toe schrijf ik tevens blogs waarin ik schrijftips geef op het gebied van SEO, storytelling, sociale media en contentmarketing. Als je hier geïnteresseerd in bent, zou je even op mijn blogpagina kunnen kijken of je kan je hieronder inschrijven voor de nieuwsbrief. Spijt zal je hier niet van krijgen, geloof mij maar. En anders kan je je altijd weer uitschrijven natuurlijk.

Abonneer je op de nieuwsbrief

Neem contact op.

Geneer je dus vooral niet en stuur mij een mailtje, bel me op, whatsapp me, schrijf een briefkaart of stuur een sms om zo je vraag of opmerking kenbaar te maken.

info@orlandoruizdefezmedia.nl

+31 (6) 44 87 43 31

Rooksignalen of postduif naar GPS Coördinaten 52.440 en 4.811

www.orlandoruizdefezmedia.nl